Finance Event
Video SME Finance Event: CFO versus CEO
12 januari 2017
Topcon
Topcon werkt als één bedrijf met SAP Business ByDesign
13 januari 2017

Van T naar Tesla: The Economy of One

Economy

Door: Hein Kivits

In eerdere blogs heb ik al geschreven over het gegeven dat groothandelsbedrijven steeds op zoek moeten zijn naar nieuwe wegen om zich te onderscheiden van de concurrenten. Niet alleen internationalisering, maar ook het verbreden van de inhoudelijke kennis en het bieden van aanvullende servicediensten zijn hierbij te bewandelen paden voor de ondernemende groothandelaar. In deze blog sta ik stil bij de impact van “The Economy of One”.


Massaproductie boven eigen keuze

We kennen allemaal het verhaal van de T-Ford. De eerste massaal geproduceerde auto die in het begin van de 20e eeuw van de lopende band ‘reed’. Keuze was er niet, er was maar één model te krijgen en wel in de aansprekende kleur zwart. De auto als eenheidsworst voor de consument die voor het eerst de mogelijkheid had om zich gemotoriseerd te verplaatsen.

Klantspecifiek in plaats van eenheidsworst

Vandaag de dag kunnen we ons bovenstaande niet meer voorstellen. Als klant willen we keuzes kunnen maken. Een eigen specifiek product configureren dat past bij wie je als eindklant bent. Tesla is hierin niet het enige voorbeeld. Veel ondernemers in verschillende industrieën bieden de mogelijkheid om de producten die ze aanbieden klantspecifiek te configureren. Hierbij gaat het al lang niet meer om het plaatsen van een klantlogo of het aanpassen van de kleur of het aanbieden van een paar standaard varianten. Nee, de invloed van de klant reikt steeds verder, zelfs tot aan de bron van het product, de design fase.

The Economy of One

De term “Economy of One” wordt veelvuldig gebruikt op allerlei websites en in diverse presentaties van onder andere softwareleveranciers. Hoe vreemd is het dan dat ik niet in staat ben om, na een half uurtje googelen, een eenduidige definitie van de term te vinden? Dat is toch op zijn minst opmerkelijk.

Feit is wel – dat door een toenemende mate van individualisering van de samenleving in combinatie met de steeds verdergaande digitalisering van de markt – de klant echt als klant gezien wil worden. En dus op die wijze bediend wil worden die het beste bij hem of haar past.

Als groothandelaar dient u zich daaraan aan te passen door manieren te bedenken waarop u aan deze steeds veranderende unieke vraag van uw klant kunt voldoen. Immers, die handelaar die enkel nog maar standaardproducten in een beperkt aantal (kleur)varianten levert, zal binnen niet al te lange termijn voorbijgestreefd en vergeten worden.

‘Economy of One’ of ‘Economy of Many’?

Veel groothandelsbedrijven hebben hun traditionele processen al uitgebreid. Naast de traditionele processen zien we steeds vaker dat er assemblage of zelfs complete productieprocessen ingericht zijn. Deze groothandelaren hebben op tijd het licht gezien en kunnen, mits hun organisatie en ondersteunende software het toestaan, flexibel meebewegen met de steeds veranderende vraag in hun markten.

Het is echter niet noodzakelijk om als groothandelaar een gecombineerd bedrijf te worden dat ook zelf productie draait. Sterker nog, in het huidige economische klimaat zijn er weinig ondernemers die de hoge investeringen die hierbij komen kijken, kunnen en willen dragen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om de samenwerking te zoeken met bestaande productiebedrijven. Veel productiebedrijven hebben de transitie van massaproductie naar individuele stuks productie al jaren geleden gemaakt en zijn daarmee gepokt en gemazeld.

Laat hen u helpen om uw individuele specifieke klantvraag te realiseren. Integreer hun processen in die van uw eigen organisatie. Samen staat u sterker en kunt u profiteren van elkaars ervaringen op het gebied van vraagvoorspelling, sourcing, de daadwerkelijke productie en de fulfilment richting de eindklant.

Neem gerust contact met mij op en maak van de “Economy of One” weer een “Economy of Many”. Ik praat er graag met u over verder!

Goldfish ICT
Goldfish ICT